Forside / Medlemmer / Poul-Erik Almsøe

Poul-Erik Almsøe

                                              
 
                                          http://www.learnbydo.dk/
 
_________________________________________________________________     
 
Artikel indsat den 4. dec. 2012

 

 

Ombygning af Mirage OM 6 højttaler.

 Af Poul-Erik Almsøe

 

Konstruktionen er fra slutningen af 90`erne og er bygget efter rundstråleprincippet (Omnipolar), bl.a. til brug i Home Theatre med et stort akustisk output. Den består af en subwoofer med 2 x 8 ” drivere koblet i en boxer-konfiguration til eliminering af kabinetvibrationer. Kabinettet er et trykkammersystem med indbygget 150 Watt forstærker. Der kræves derfor kun begrænset udgangseffekt fra en ekstern forstærker til at drive mellemtone og diskant.

 

Højttalerens ”tårn” er monteret med to stk. tovejs systemer på henholdsvis forsiden og bagsiden af tårnet. Begge systemer er bestykket med en 5.5 ” bas/mellemtone polypropylene og en 1” titanium diskant på.

                                                  

Bagsiden af det afklædte "tårn", nederst ses subwooferen.

 

Systemets følsomhed er 91 dB. Nyprisen var i 1998 ca. kr. 15.000 pr. stk.

Højtalerne drives af en Audio Note Meishu (Single ended 300 B på 2 x 7,5 watt) og Audio Note DAC også på rørteknologi.

 Styrke og svagheder: Overbevisende stort og flot lydbillede med meget dyb og kraftig bas med DSP rumkorektion ned til 16 Hz. Middel opløsningsevne og dårlig punktformighed p.gr. af Omnipolarprincippet. Ved høje lydtryk tendens til ”ringning”.

 Beslutning for ombygning:

Efter at have hørt SEAS EXCEL C15N Coaxial-driver med magnesium membran, blev det besluttet at opgradere systemet med denne driver. SEAS driveren gør sig bedst i et 10 liters trykkammerkabinet, men da tårnenes indvendige volumen kun er på ca. 7 liter, faldt løsningen på en ”tilbygning” bestående af en ”salatskål” i lamineret træ fra Ikea.

                             

Tårnet med "salatskålen" med 10 x sort lak, - resultatet blev ganske flot.

Men, men ….Målinger viste et betydeligt dyk i frekvenskurven mellem 100 og 200 Hz. (Vi delte ved 100 HZ/12 dB til subwooferen).Vi prøvede forskellige ”elektriske” løsninger, men havde en formodning om, at problemet lå i konstruktionen med ”salatskålen”. Der var for lille afstand fra enhed til bagvæg.

Der var en lidt tung beslutning og et stort stykke arbejde, at bygge tårnene om til en hel ny, men akustisk korrekt satelit.

 

                   

Det færdige mesterværk

 

Konklusion.

Mirage højttalerens spiller nu klasser over det oprindelige system efter opgraderingen.

Den imponerende bas er bevaret og nu er punktformigheden med dybde og bredde fuldstændig på plads. SEAS enheden spiller detaljeret og musikalsk uden mindste tendens til opbrud selv ved meget høje lydtryk. Alt i alt et meget tilfredsstillende resultat som kun har været mulig, grundet tålmodig, detaljeret og kompetent assistance fra Arne og Jørgen.

 

Poul Erik Almsøe / December 2012

 

                                  ___________________________________

Indsat 15. marts 2013 

Kabinetvibrationer og vibrationsdæmpning.

Vibrationsmålinger og dæmpningsforanstaltninger.


Efter Mirage højttalerne havde fået udviklet og monteret ny ”top” baseret på SAT1højttaleren med coaxial-elementet fra SEAS, var tiden inde til fortsatte kritiske lytninger.

Ved en af disse lyttesessions konstaterede Jørgen Gylling overraskende megen egenlyd/resonanser fra SAT 1`s kabinetsider.

Kabinettet er bygget i 19 mm MDF uden indvendige afstivninger og fungerer som et trykkammersystem.

Det kan bemærkes, at flere lyttetest er udmundet i anerkendende ord fra Akademiet, - både hvad angår SAT 1`s evne til tredimensional gengivelse samt magnesiummembranens fuldstændig neutrale mellemtonegengivelse.

Poul-Erik Almsøe bemærkede, at resonanser fra kabinetsiderne muligvis kunne medvirke til at give højttaleren en ”sound” i form af en lidt ”varm” lyd.


Tiden var inde til videnskabelig dokumentation baseret på målinger !

Med Akademiets nyudviklede vibrationsmålesystem fik vi syn for sagen.

På nedenstående kurver ses markante resonanser (blå kurve) med en top omkring 470 Hz liggende ca. 20 dB over referencepunkterne 200 Hz / 1 KHz.

Poul-Erik Almsøe satte ind med foranstaltninger i form indvendige afstivninger mellem fladerne, side/side - top/bund. Afstivninger blev foretaget med ekspanderende, kraftige vantskruer.

                                         

Desuden blev indvendige og udvendige flader beklædt med 4 mm bitumen.

Ved efterfølgende målinger ses en kraftig reduktion af resonanserne (blå kurve inden dæmpeforanstaltninger, rød kurve efter), ligesom bitumenlaget har haft en særdeles gunstig virkning på dæmpning af kabinettets udstråling af høje frekvenser.

 

Ved efterfølgende A/B lyttetest fremstår lydbilledet mere ”tørt” og ”rent” uden farvninger, især hørbart ved klavergengivelser.

Spørgsmålet er nu om lyden er blevet for ”tør” relateret til den tidligere udgave?

Når begge højttalere har fået monteret dæmpeforanstaltninger, afventes lyttetest og akustiske målinger.

                               __________________________________

 

Lytning og måling.

 

 

Akustiske Total-målinger (begge højttaleres samlede frekvensrespons).


 

                                   Frekvensrespons steps i lytteposion.

Måling med steps simulerer musiksignaler (impulser). Den viste måling indeholder 12 steps pr. oktav med 1/3 smoothing pr. oktav.

                                          ____________________________

   

               Frekvensrespons log.sine sweep i lytteposition. 1/3 oktav smoothing.

Måling med sinustoner i et sweep indikerer "længere varende" signaler. Tiltningen af frekvensområdet over ca. 1 KHz er et bevisdst valg ud fra adskillige forsøg for opnåelse af maksimal musikalitet.

Udfasningen ved ca. 130 Hz skyldes måleopstillingen relateret til lytterummet.

 

Lyttetesten - musikeksempler


Dali – testplade Vol. 2: Antonio Forcione -Tears of Joy. 

”Et ualmindelig vellykket lydbillede. Bemærk strengenes mangfoldige svingninger og sustiain.  Meget punktformig”

_________________________________________________________________________

 Dali – testplade Vol. 2:Josefine Cronholm - In your wild Garden. 

“ Hel præcis og uden cibilance”

_________________________________________________________________________

 Dali – testplade Vol. 2:Holly Cole – Train Song -

“Reference”

_________________________________________________________________________

 

Dali – testplade Vol. 2:Bo Stief Dream Machine - Heart -

”25 Hz for fuld styrke fra bastrommer”

_________________________________________________________________________

 

Bach – 3 chembalo koncerter Vol.1 - Helsinki Baroque Orchestra (Häkkinen)

”Så harpiksen støver fra strygerne

_________________________________________________________________________

 

Nicola Benedetti – Italia -”I flg Decca , en af deres bedste indspildninger nogensinde. Hør specielt fortolkningen af Sommer fra Vivaldi´s De 4 årstider.

_________________________________________________________________________

 

Helena Grimaud – Bach Chaconne -

”Læg mærke til de kraftige bastransienter i afslutningen - klaver når det er vanskeligst”

_________________________________________________________________________

 

Jazz at the Pawnshop, Limehouse blues.

”I indledningen høres tydeligt hvor de talende mennesker sidder i lokalet. Meget flot rumvirkning og dybde.

Man kan høre at vibraphonen står skråt i rummet tættest på venstre højtaler”

_________________________________________________________________________

 

d. 23 april 2012, Poul-Erik Almsøe